Litouwen (1 tot 10 april 2006) - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Annelot Prins - WaarBenJij.nu Litouwen (1 tot 10 april 2006) - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Annelot Prins - WaarBenJij.nu

Litouwen (1 tot 10 april 2006)

Door: Annelot

Blijf op de hoogte en volg Annelot

15 Oktober 2006 | Litouwen, Vilnius

Van deze reis heb ik helaas geen dagboek.. wel heb ik een aantal mailtjes verstuurd, die ik hieronder zal plaatsen. Ik ging naar Litouwen met het Model European Parliament. Waar de emails stoppen zal ik het nog proberen aan te vullen...

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Annelot is de baas [mailto:dalenne@hotmail.com]
Verzonden: zaterdag 1 april 2006 20:29
Aan: prinsjes@zonnet.nl; pjdveltman@zonnet.nl; milenezegthallo@hotmail.com; brittkirsten@hotmail.com
Onderwerp: dag 1 in Vilnius!


hey allemaal!

ik ben nu thuis bij mijn gastgezin, dus ik dacht ik stuur even een mailtje.

vanochtend hebben we ongeveer van half negen tot kwart voor tien in de rij gestaan op schiphol... om tien over tien vloog ons vliegtuig de lucht in, jammer genoeg zat iedereen alleen. ikzelf zat naast een litouwse mevrouw, en voor mij zat juriaan, een jongen uit onze delegatie (erg aardige jongen). in de 2 uur en 15 minuten durende vlucht heb ik vooral gelezen, en een beetje gesuft.
de litouwse piloten houden erg van snel landen geloof ik, want onze ging ontzettend hard naar beneden, je zag alle passagiers ook steeds banger gaan kijken. toen ik het litouwse landschap zag, schrok ik wel een beetje. alles zag er heel erg oud, en vervallen uit. overal dor gras en dode bomen, en heel veel krottenwoningen. eenmaal veilig en levend op de grond, bleek het ook nog eens vreselijk koud te zijn. ik was erg blij dat ik mijn sjaal en handschoenen bij me had!
op het vliegveld stonden er mensen van het MEP te wachten om ons allemaal te brengen naar waar we zijn moesten. aangezien ik in een gastgezin zit, reed ik met een aantal Grieken, Engelsen en 2 nederlandse jongens (Leon en Cees) naar een basisschool, waar onze gastouders ons op zouden halen. het busje waarin we reden was ongeveer bestemd voor een persoon of 8 denk ik, en wij zaten er met zijn 12en in. erg knus dus, bijna teambuilding te noemen :P
aangekomen op de basisschool, werd ons verteld de stad maar in te gaan, en te zorgen dat we om zeven uur terug zouden zijn, dan zouden onze gastouders komen. het was toen pas twee uur, ze hadden ons eigenlijk later verwacht.
dus ik met Cees en Leon de stad in, Vilnius verkennen. de school waar we werden afgeleverd stond midden in "the old town", het gedeelte van de stad dat nog niet is gerenoveerd, en waar nog gaten in de muren te vinden zijn. er was in de hele old town geen muur te bekennen zonder hakenkruizen, en berichten als : WHITE POWER. een beetje eng allemaal dus, het was een behoorlijke cultuurshock! de mensen die hier rondlopen zijn of neonazi, of uberhip, een heel groot verschil zit daartussen. er is hier niet echt een middenweg.
samen met de jongens ging ik proberen geld te pinnen, dit was nog een hele onderneming: de eerste 3 geldautomaten deden het niet, en de derde was alleen in het litouws. na 100 lita's op te hebben genomen (=34 euro) zijn we nog wat kerken gaan bekijken. litouwen stikt van de orthodoxe kerken, die er allemaal even prachtig uitzien (in groot contrast met de gebouwen in de old town). in 1 kerk waren we niet erg welkom. een vrouw begon ons in het litouws vreselijk uit te schelden, waarna we er snel vandoor zijn gegaan! terwijl we liepen, kwamen we op een gegeven moment weer in the old town terecht, waar 3 ongure mannen naar ons toekwamen, ze wilden geld van ons. wij voelden ons hier zeer onveilig bij, het zag er vreselijk uit. een van de mannen had echt overal schimmel, en ze bleven maar achter ons aanlopen. toen zijn we er ook snel vandoor gegaan.
daarna zijn we in een restaurantje vlakbij de school gaan zitten (waar we de enige klanten waren) en hebben wat kipstukjes gegeten en cola gedronken. om vijf uur waren we terug bij de school. hier zijn we maar met iedereen gaan praten die daar al was, dus ik ken al een hele hoop Grieken, Luxemburgers (waarvan 1 jongen vloeiend nederlands spreekt!), Zweden, Denen, Italianen, Spanjaarden (die mij allemaal helpen met mijn mondeling spaans volgende week, en hebben gezworen alleen maar spaans met mij te praten), Engelsen en Oostenrijkers (1 jongen zei heel trots: iek behn ein heel ientielighehnte johngen, dat had Cees hem geleerd). heel gezellig allemaal dus! ik heb het nu al vreselijk naar mijn zin, dit wordt echt de leukste ervaring ooit, zeker weten!
om zeven uur werd ik opgehaald door mijn gastmoeder, een jonge vrouw, met een dochtertje van 10 en ze had ook haar neefje van 7 bij zich (waarom weet ik eigenlijk niet).
we zijn naar een restaurant midden in Vilnius gegaan waar ik litouws heb gegeten. ik ben vreselijk moe, en had weinig honger, dus echt veel heb ik niet op......... in dat restaurant zaten ook 2 andere host families met hun gastkinderen, toevallig ook twee jongens waar ik mee had gepraat die middag, dus dat was wel gezellig.
nu ben ik thuis, in een flatje, compleet onder de kattenharen (heb ik weer met mijn allergie), en overal koeienspullen. de vrouw is gek op koeien. haar man is op een feestje, en zal later nog thuiskomen. ik heb een eigen kamer, met een slaapbank, en ik mag haar laptop gebruiken, en ik heb zelfs een eigen badkamer, kan niet op dus!
het is prachtig om alle verschillen te zien, alleen al aan de kleding. de luxemburgers zien er allemaal ietwat extravagant uit, en de italianen en spanjaarden uberhip. de nederlanders behoorlijk casual, en de grieken zijn allemaal heel erg lelijk (sorry, kan het echt niet anders zeggen).
wat ook opvalt, is dat wij het enige land zo'n beetje zijn met voorrondes. de anderen landen hebben gewoon op een paar scholen gevraagd: wie wil? en daaruit zijn de delegaties gevormd. we hebben dus een enorme voorsprong.
morgen hebben we de hele dag teambuilding (=spelletjes doen, elkaar leren kennen enzo) en dan 's avonds een barbecue met alle gastgezinnen en gastkinderen. heel erg cool dus! heb er nu al verschrikkelijk zin in!

dus ik ga nu lekker slapen, en ik probeer morgen nog wel een update te sturen!

groetjes!

Annelot

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Annelot is de baas [mailto:dalenne@hotmail.com]
Verzonden: zondag 2 april 2006 21:58
Aan: prinsjes@zonnet.nl; pjdveltman@zonnet.nl; milenezegthallo@hotmail.com; brittkirsten@hotmail.com; erik_cart@hotmail.com
Onderwerp: dag 2 in Vilnius!


Hallo/labas allemaal!

dag twee zit er al weer bijna op. wat ik gister trouwens niet had gezegd: toen ik met mijn gastmoeder naar haar auto liep kwam er een zwerverachtig persoon naar ons toe, huilend om geld. hij ging ook maar niet weg! toen heeft mijn gastmoeder hem 20 lita's gegeven! het shockeerde me behoorlijk.
vandaag had ik teambuilding. ik stond op om half negen, heb gedoucht en alles, heerlijk ontbeten (ze doen ontzettend hun best hier) en toen op weg naar de school waar we gister ook zijn ontvangen. hier aangekomen moesten we met onze commissie verzamelen in een lokaal, waar we vervolgens een envelop met een opdracht kregen. onze opdracht was: leer alle namen van de commissieleden, en de commissieleden moeten na het zeggen van hun naam het geluid van een dier maken, en dat moet je ook onthouden. ik werd Annelot tok tok. de opdracht was ook naar een "frans park" te lopen. het duurde een tijd voor we het vonden, maar linda buli buli (lets voor blub blub) sprak gelukkig russisch, en kon dus makkelijk de weg vragen. bij het franse park aangekomen kregen we de tweede opdracht, en dit ging zo een tijdje door. we leerden elkaar goed kennen door kleine "bij"-opdrachten, zoals leer alle hobbies van je commissieleden uit je hoofd, en leer hoeveel broers/zussen + namen + leeftijden van al je commissieleden and so on (so getting used to talking in english!).
in mijn commissie zit welgeteld 1 jongen (Matthieu quack quack uit Italy)! erg grappig, hij voelt zich ook behoorlijk verlaten volgens mij. vandaag was erg koud en regenachtig, dus dat alles buiten was, was niet heeeel erg fijn. toen we terug in de school kwamen hadden we een evaluatie, en nog wat binnen opdrachten. erg leuk allemaal.
hierna zijn we met een groepje wat gaan drinken, heel gezellig en grappig. toen we weer terugkwamen op de school werd iedereen opgehaald door hun gastgezin, en ging iedereen naar huis (de mensen uit de hotels aten allemaal samen op school). ik vond dat niet heel leuk... was liever in de buurt bij de mensen van mijn delegatie gebleven..........
maarrr: een hoop van de gastgezinnen (en ook de mijne) gingen samen barbecuen. erg leuk! de barbecue was in het rijke gedeelte van Vilnius (heel anders dan de straatjes waar ik tijdens de teambuilding doorheen liep, mijn commissie en ik zeiden allemaal van: are there really people living in here?, het was echt heel vreselijk).
ik heb het heel gezellig met alle spanjaarden, en met de oostenrijkers en duitsers. ook met de fransen kan ik het wel goed vinden. heel grappig: ik praat hier op 1 dag dus vijf talen: Nederlands, Engels, Frans, Spaans en Duits (niet allemaal even goed, maar de andere jongeren helpen me goed op weg;)) vooral met de spanjaarden trek ik veel op. mijn commissievoorzitter is een spaans meisje, en ik kan het goed vinden met haar (wat dus erg handig is).
bij het eten hadden we allemaal plannen om naar de stad te gaan, maar het was zo gezellig dat we maar niet zijn gegaan uiteindelijk. we hebben na het eten een sneeuwballengevecht gehouden met alle litouwse kindjes en uitwisselingsmensen, dat was super! ik heb een spaanse jongen tot drie keer toe ijs in zijn nek gegooid, en we hebben met de hele groep de fransoos ingepeperd (noh, noh, noht mieh, prachtig frans accent).
tijdens het eten werden er verhitte discussies gevoerd over het homohuwelijk, gedoogbeleid op drugs, abortus en euthanasie (bij de laatste drie was ik de enige voorstander en had het dus behoorlijk zwaar. ik heb het toch goed weten te verdedigen volgens mij, want ze gaven me uiteindelijk maar gelijk:P)
na het sneeuwballengevecht zijn we naar huis gegaan, en nu zit ik hier. mijn gastvader bracht net een mobiele telefoon die ik deze week mag gebruiken, met een litouws nummer, want mijn eigen telefoon doet het niet, en ze willen dat ik ze kan bereiken als er iets is. ben ik heel erg blij mee natuurlijk!
ik ben echt vreselijk moe, dus ik ga denk ik maar mijn pyama aandoen en naar bed, morgen moet ik namelijk kwart voor zeven op. we moeten sochtends vroeg al naar de opening van de conferentie, en daarna gaan we meteen commissievergaderingen in voor vijf uur ofzo, waarna we bij onze ambassade gaan eten en dan de stad in gaan......
ik ben bang dat ik vreselijk veel vergeet, maar dat stuur ik er dan nog wel achteraan, en ik hou jullie natuurlijk op de hoogte! sorry voor mijn af en toe misschien ietwat vreemde woordvolgorde, ik betrap mezelf ook op engels denken inmiddels! heel vreemd! nou, ik mail wel weer!

groetjes!

Annelot

Van: Annelot is de baas [mailto:dalenne@hotmail.com]
Verzonden: woensdag 5 april 2006 8:49
Aan: prinsjes@zonnet.nl; pjdveltman@zonnet.nl; milenezegthallo@hotmail.com; brittkirsten@hotmail.com; erik_cart@hotmail.com
Onderwerp: dag 3 en 4 in Vilnius!



Hallo/labas allemaal!



nu pas een mailtje: ben ontzettend druk geweest! dag twee hadden we eerst de openingsceremonie, dat was echt ontzettend saai. er waren een stuk of 30 speeches, die allemaal achter elkaar door werden gehouden... toen dit EINDELIJK klaar was (de Nederlandse was trouwens heel goed (Daan deed hem)) gingen we naar de verschillende gebouwen, om te vergaderen in de commissies. ik zat samen met Cees in het gemeentehuis van vilnius, erg leuk.
de commissievergaderingen waren onwijs makkelijk. we hebben een hele aardige voorzitter die mij heel vaak aan het woord liet, en af en toen ging zitten, en dan nam ik de vergadering over :P erg leuk allemaal. de andere landen waren absoluut niet gewend aan zes uur vergaderen, maar ik had er absoluut geen probleem mee, want ik heb de nationale conferentie ook overleefd :P

aan het eind van de dag hadden we bijna heel de resolutie af, compleet door mij geschreven! 's avonds gingen we naar de residentie van de Nederlandse ambassadrice, ik liep er samen met Cees heen (o ja, Cees heeft een oostenrijker in zijn commissie, Sebastian, die ruzie heeft met zijn gastgezin! heel dom natuurlijk... hij had nogal vervelend gedaan omdat hij uit wilde en niet mocht... niet heel slim) maar omdat mijn voeten vreselijk pijn deden namen we maar snel een taxi. omdat cees bang was dat we zouden verdwalen, liet hij de taxichauffeur naar een plein rijden, dat naar zijn idee dicht bij de residentie was. dit eindigde er dus in dat we verdwaalden, een nieuwe taxi moesten fixen en een kwartier te laat bij de residentie aankwamen. de ambassade zag eruit als een soort minikasteel, ontzettend luxieus en mooi, en zelfs met personeel dat stond te springen om je glazen te geven, of aan te nemen, of je vol te stoppen met heerlijke hapjes. daar heb ik even met mevrouw van sminia gepraat, maar het punt is dat zij altijd halverwege een gesprek ineens ergens anders gaat staan... niet heel beleefd! ik heb een hele tijd gepraat met een aantal ministers en de nederlandse ambassadrice, en ambassadrice worden lijkt me eigenlijk ook wel wat! echt heel cool is het! dus ik word OF baas van de wereld, OF ambassadrice :)

na de ambassade gingen we naar een poolbar, waar we vreseljik hebben gelachen met de hele delegatie. ik heb Leon het zwanenmeer leren dansen, en hij mij de chachacha, en met Danique heb ik de jive gedanst. leon en ik hebben samen een taxi besteld, en hij heeft ervoor gezorgd dat ik veilig mijn huis in kon om elf uur.



gister was de laatste commissievergaderingen dag, die erg goed ging. we hebben de resolutie afgerond, en hij is vrij aardig geworden. bij de taakverdeling heb ik de eind speech weten te verkrijgen, wat ontzettend cool is, aangezien dat de meest prestigieuze is! alle andere nederlandse mensen hebben ook de eindspeech in hun commissie, dus dat is echt vreselijk cool! ik ga twee amendementen schrijven, op constitutionele zaken, en 1 op economische zaken, want die voorstellen ben ik het niet mee eens! ik hoop dat mijn commissie voorzitter een goed woordje voor me doet, zodat k missschien over een tijdje ook internationaal voor mag zitten! ze heeft al laten doorschemeren dat ze goede dingen gaat zeggen over mij, dus dat is supercool! na de eindeloze commissievergaderingen ben ik met Elisabeth (oostenrijk) en Vesna (Slovenie) de stad ingegaan, en daarna naar hun hotel, waar we een beetje hebben zitten geiten (ze zitten allebei in mijn commissie). hierna zijn we gaan eten met de nederlanders, een duitser en elisabeth en vesna, na dit eten ben ik met de hele delegatie italianen meegeweest naar een pizzeria, waar het heel gezellig was. daar hebben we wat gedronken, en toen gingen we naar skybar. dat is zo'n beetje de meest luxieuze tent in vilnius, echt heel hip en mooi! daar hebben we met een hele groep van zo'n dertig man gezeten en wat gefeest, en toen ben ik met Juriaan en Jasper (Nederlandse jongens) meegelopen naar hun hotel, waar ik mijn commissie voorzitter tegen kwam, die nog wat foutjes had ontdekt in onze resolutie!. toen heb ik een taxi gebeld en ben naar huis gegaan. mijn gastfamilie heeft alle huisdieren weggedaan naar boven, daar woont de broer van mijn gastmoeder.. niet dat dit veel scheelt; alles zit nog steeds onder de kattenharen..! maar goed, wel heel lief!



nu zit ik op mijn vrije ochtend in het Eco Hotel (het hotel waar Danique (het NL'se meisje) slaapt), en probeer een eindspeech te schrijven, en de fouten uit mijn resolutie te halen. het gaat allemaal aardig goed. in mijn eindspeech ga ik martin luther king gebruiken, het wordt heel cool!! nou straks op een culturele tocht met iedereen... wordt heel leuk! maar nu ga ik dus maar even verder werken!



doeeii, en tot emails!



groeten,



annelot





de overige dagen heb ik doorgebracht in het ecotel, omdat ik echt teveel last had van mijn allergie.. dit was wel heel erg leuk, want zo heb ik ook nog goed kunnen feesten, en veel mensen leren kennen buiten de vergaderingen om. De vergaderingen waren heel leuk, en mijn speech ging heel goed! Mijn resolutie had de meeste stemmen voor, van alle behandelde resoluties, dus ik was er trots op! ik heb ook 1 amendement mogen behandelen, namelijk dat van constitutionele zaken.. jammer genoeg werd dit amendement met 49 stemmen voor en 51 stemmen tegen verworpen.. nou goed; nog steeds de meeste stemmen voor dat een amendement uberhaupt gekregen heeft! het was een heerlijke week, waar ik nog vaak aan terugdenk..

  • 14 Oktober 2006 - 22:20

    Lindy:

    Jeeeeej eerste op je site ;) haha, wel van een tijdje geleden hoor...Maar altijd wel leuk om dat soort verhalen te lezen..Al had ik de meeste mailtjes al wel gelezen geloof ik!! Nou ik ben nu met je aan het msnnen...liefs , Lin :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Vilnius

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 Januari 2007

Noord Thailand

21 Oktober 2006

Turkije (21 - 29 oktober 2006)

15 Oktober 2006

Litouwen (1 tot 10 april 2006)

16 Augustus 2006

Turkije (29-7-2006 tot 13-8-2006)

29 Juli 2006

de VS (7-7-2006 tot 26-7-2006)
Annelot

Actief sinds 04 Juli 2006
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 19543

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: